fredag, juni 12, 2009

Forsta rapporten fran Java

Efter nastan tva veckor i Kuta pa Bali har det nu baritys av vasterut. Just nu huserar vi i ett gammalt hollandsk kollonialhotell i Malang pa Java. Bussresan avgick igarkvall klockan 6 och beraknades vara framme halv 7 pa morgonen. Kvart over tre i morse var det bara att hoppa av bussen, pa en ode busstation. Blev korda till hotellet i fraga av en man som det enda han kunde saga pa engelska var "why dont you speak indonesian?!".

Idag vandrade vi in pa en Flower and Bird-market. Mycket intressant, forst burfaglar i massor, vandrade in bland akvariefiskar, och langre in kom vi till ormarna och ormmaten... i en lada fanns det skorpioner, och i en annan bin och diverse annat som blir sjukt ackligt och groteskt i mangder. Nar lokalbefolkningen verkade tycka att vi kommit for langt in i alla greander, borjade dom peka och ha sig mot blomstermarknaden. Ett helt klart lugnare stalle det...

I kvall blir det att ga och lagga sig tidigt for att sen stiga upp fore klockan 1, for vi ska upp och se soluppgangen over vulkanen Bromo pa morgonen. Sen ska det bli ridning upp pa vulkanen, och en lite langre tur an den turister brukar ta, tydligen. Mer om det efterat skulle jag kunna tro. Och jag ska fa anvandning av mina trekkingskor som jag har slapat med mig over halva jordklotet!

Efter att ha forvantas oss folkmassor och trangsel overallt sa maste jag saga att forsta intrycket av Java ar mycket bra! Alla ar valdigt hjalpsamma och man kommer langt med bara kroppssprak. Vi far se hur det blir med dom storre staderna och hur lange vi kommer orka vara kvar i Jakarta, nar vi nu kommer dit.

2 kommentarer:

Erik sa...

Häftigt med djurmarknaden. Och apropå det, katten mår alldeles utmärkt. Han har fullt upp med att hålla alla strykkatter på plats. Du, det var nog lika bra att ni inte kom längre in i gränderna.
/Pappa

Korpen sa...

Fota mycket! jag vill se folk på bilderna!

Har ju ett lite personligt intresse i java och dess befolkning då någonstans bland dessa miljoner människor finns min dotters biologiska farmor med övrig släkt. Hon kan ju ha kusiner därute, det är ju till och med troligt.