söndag, juni 14, 2009

En kortfattad historik om nastan allting

Jag har precis last ut en sjukt intressant bok. Den ni skadar till vanster. Det ar en man som blev less pa att han inte forstod alla vetenskapliga teorier och sant for att det inte var skrivet pa ett lattilgangligt satt, sa han har gjort det.

Allt fran hur jorden skapades, alla teorier som har funnits om det, big bang och sa. Till hur cellerna ar uppbyggda, hur man upptackte atomen, dna. Hur landmassorna ror pa sig, hur vulkaner fungerar. Stjarnorna och nebulosor. Livets uppkomst och hur den moderna manniskan har utvecklats, fast dar ar det fortfarande stora fragetecken hos dom flesta, verkar det som. Sen star det ocksa om de stora upptackarna. Hur tankspridda dom var, och det standiga krig och skitsnacken som rader mellan individer och yrkesgrupper. Kemister hatar fysiker. Och langst ner av alla star geologerna. Det verkar vara en oskriven regel att geologer inte kan fa Nobelpriset.

Jag blir ofta forvanad av hur kort vi har kommit innom nastan alla omraden och hur sent allting har upptackts.

Nastan varje dag under tiden jag last boken har jag utsatt mina resesallskap for vad jag tycker ar spannande fakta. En helt perfekt bok for mig, jag som alskar onodig kunskap, och naturvetenskap pa ett lattforstaeligt vis. Las den om ni rakar ramla over den

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där du unga fröken, det är din reseledare i livet som talar (ej gud).
Jag tycker du verkar Klara (hahahahha) dig galant på din resa utan din personlige chaufför.
Som den goda kamrat jag är har jag nu kollat in din nästa arbetsplats, Folven camping, alternativt liften i Stryn. Att du inte kan ett ord norska är inget problem, för det verkar inte de andra som jobbar där göra heller. Dessa andra är till 95% svenskar. Lite som en svensk koloni/oas i solens rike.
Ha det fortsatt gott och vinka till Yrman och fröken S
Gösta

änglavax sa...

det var som satan, jag trodde du hade forsvunnit ur mitt liv! varfor skulle det vara gud som talade, han har val inte sa mycke att saga till mig?
ibland skulle jag behova dig har, mest for att beratta vilket hall hoger och vanster ar. men det gar ganska bra anda. jag har tva andra att halla mig fast i, skont att den ena kan beratta atanektoder fran sjon ibland...
jassa, du har varit i stryn och hangt. det var lite ovantat, eller inte alls. vi far dra dit nasta sommar, eller kanske jag jobbar och tjanar norska storkovan nar jag blir fattig student.
ahh, skicka ett mail sa far vi tjota vidare

Korpen sa...

nä kontinentaldriften är det väl ingen som bryr sig om?

nu är det väl ca 50 år sedan den upptäcktes, och den har ju blivit rätt spridd vid det här laget, men nobelpris? äh. det var ju ingen viktig upptäckt, hur kan den gynna mänskligheten?

dessutom finns det inget nobelpris i geologi, kanske för att den diciplinen inte riktigt var uppfunnen på nobels tid. (du vet, tiden när jorden var 6000 år gammal och fossil blivit utplacerade för skojs skull, eller möjligtvis var djur som dött i syndafloden)