lördag, oktober 24, 2009

Nollnolltalet

Jag kanske har sagt det, men min favoritsida just nu är nollnolltalet.se.

En lista där det varje dag presenteras en låt som har kommit under 2000-talet, från plats 100 till 1, fram tills nyårsafton. Låtarna har blivit framröstad av diverse "musikvetande" människor i mediesverige. Det är en salig blandning av Antony and the Johnsons, Michael Jackson, Destinys Child och The Ark. Jag älskar! Jag får ny lust och energi till musik varje dag.

När jag läser listan och de motiveringar som låtarna får slås jag än en gång att jag har vuxit upp och levt alldelens för länge och motvilligt i lilla Luleå. Jag har aldrig på riktigt gått på klubb och dansat loss så att mina fötter blöder till Håkan Hellström, The Tough Alliance eller Glasvegas. Jag har inte varit på små spelningar med grymma band på obskyra ställen som det sen snackas om i åratal. Det närmaste var när Håkan H i fråga spelade utomhus i Norra Hamn en smällkall februarikväll i slutet på högstadiet. Jag har bara fått höra schlager, list-R'n'b eller kanske det mest spännande Outcast när jag har dansat. Men det är ju bara mitt lilla indiehjärta som talar...

nollnolltalets lista har inspirerat andra att använda samma koncept, men jag kan inte sluta att tänka på att Sonic gjorde samma sak redan för fem år sen, som en halvtidskoll. Jag ska leta reda på den tidningen och mot slutet av listan jämföra lite. Är det låtar som helt har glömts bort, men som fortfarande är värda sin plats? Har ordningen kastas om helt? Vilka låtar förtjänar sin plats nu men inte då?

4 kommentarer:

Anonym sa...

alltså med tanke på att jag under nollnolltalet varit mellan fjortonochetthalvt och tjugofyraochetthalvt är jag oroande lite nostalgisk över listan so far. jag vet inte om det är jag eller listan. men nej det känns tomt. jag känner inget. bara lite lite längtan efter daft punk. men inte mer.
/ mirjam

Anonym sa...

fast det första jag gör är ju givetvis att lägga till fredrik strages lista på spotify....
/ mirjam igen

Anonym sa...

Hmmm...är det därför du har en dragning till små orter, med centrum bestående av en kyrka och liten affär...../ Kram A

David Hylander sa...

<3

Så himla kul att läsa sånt här om nåt man jobbar med. Tack!

/David, Nollnolltalet.se